Активні і пасивні дієприкметники. Творення активних і пасивних дієприкметників теперішнього і минулого часів
Мета: поглибити
знання учнів про дієприкметники, пояснити відмінність між активними й пасивними
дієприкметниками, правила їх творення; формувати вміння розрізняти активні і
пасивні дієприкметники, утворювати їх, правильно писати дієприкметникові
суфікси; виховувати патріотичні почуття, любов
до прекрасного; сприяти розвитку логічного
мислення, творчої уяви, культури усного та письмового мовлення.
Тип: урок вивчення
нового навчального матеріалу.
Обладнання: таблиця «Творення дієприкметників
активного і пасивного стану», дидактичний матеріал, роздавальні картки.
Хід
уроку
І. Організаційна частина
І. Актуалізація опорних знань учнів
1.
Перевірка домашнього завдання.
2. Гра
«Хто швидше і точніше?»
Вчитель повільно
диктує прикметники і дієприкметники, пропонуючи записати лише дієприкметники і
вказати в дужках дієслова, від яких вони утворені. Наприклад:
загострений - загострити. Виграє
той, хто не припустився жодної помилки.
Гострий, загострений; дрібний, здрібнілий,
подрібнений; скривлений, кривий; м'який, пом'якшений; дійсний, діючий;
працьовитий, працюючий, опрацьований; бережливий, збережений; вільний,
звільнений; зголоднілий, голодний; головний, головуючий; помічений, помітний;
дослідний, досліджуваний, досліджений.
2.
Назвіть спільні та відмінні ознаки
дієслова і дієприкметника.
Дієслово Дієприкметник


ІІ. Мотивація навчальної діяльності
учнів за технологією кооперативного навчання
1.
Творча робота (творче спостереження з елементами аналізу)
Від поданих дієслів утворіть дієприкметники
відповідно до визначень. Підкресливши в 1 стовпчику четверту букву від початку
в кожному слові , ви прочитаєте назву їх стану і тему нашого уроку.
Який літає – літаючий
Які крокують –
крокуючі
Який розтав –
розталий
Які посивіли –
посивілі АКТИВНІ
Яка співає – співаюча
Який заснув –
заснулий
Який радіє - радіючий
Яке розсипали – розсипане
Який виконали – виконаний
Яку занесли – занесена ПАСИВНІ
Який перемили – перемитий
Яку згадують – згадувана
Які відігнули – відігнуті
Який нагріли - нагрітий
1. Вправа на спостереження


Знаємо – знаючий












ІІІ. Оголошення, представлення теми та
очікування навчальних результатів.
Вчитель: Тема нашого уроку –
активні та пасивні дієприкметники, їх творення.
- Хто мені скаже, що він очікує
від сьогоднішнього уроку?
Очікувані
результати:
1. Ми повинні з’ясувати, які дієприкметники
називаються активними, а які – пасивними.
2. Утворювати дієприкметники активного та
пасивного стану за допомогою суфіксів.
3. Навчитися утворювати дієприкметники у
тексті та визначати їх стан.
4. Вміло використовувати дієприкметники в
усному та писемному мовленні.
Вчитель: Ми
досягнемо очікуваних результатів,
виконавши різноманітні вправи, творчі завдання
ІV. Формування
знань, умінь і навичок
V. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу
1.
Слово вчителя
Дієприкметники
бувають активні і пасивні.
Активні дієприкметники виражають ознаку за дією, яку виконує сам предмет: пожовкле листя, зів’ялі квіти.
Пасивні дієприкметники виражають ознаку за дією, яку виконує над ним інший
предмет: прочитаний ( учнем)
вірш, пофарбоване ( чоловіком) вікно.
1.1.
Робота з підручником . Опрацювання теоретичного матеріалу ст. 106.
Розглянути таблицю й
розказати про активні й пасивні дієприкметники, а також про їх творення (Окремий листок)
2.
Опрацювання таблиці «Творення
дієприкметників».
Творення дієприкметників
Творення
|
||||
Від якої
основи |
Від яких
дієслів |
Час
|
За допомогою суфіксів
|
Приклади
|
Активні дієприкметники
|
||||
Теперішнього
часу
|
Перехідних
і неперехідних
|
Теперішній
|
-уч-
(-юч-),
-ач-
(-яч-)
|
ріжуть
– ріжучий,
працюють
– працюючий,
лежать
– лежачий,
стоять
– стоячий
|
Неозначеної
форми
|
Неперехідних
доконаного виду
|
Минулий
|
-л-
|
посиніти
– посинілий
достиглий,
посивілий
|
Пасивні дієприкметники
|
||||
Неозначеної
форми
|
Перехідних
|
Минулого
|
-н-
-ен- -т- |
сказати
– сказаний,
бачити
– бачений,
шити –
шитий
|
Зверніть увагу! Кілька активних дієприкметників
минулого часу утворюються за допомогою суфікса -ш-: перемігший, допомігший.
2.1. Робота з підручником .
Опрацювання теоретичного матеріалу ст. 106-111.
3. Моделювання за опорною схемою
►
Позмагатися із
товаришем по парті: хто найбільше наведе прикладів на способи творення
дієприкметників. Приклади записати.
►
Користуючись таблицею і теоретичним
матеріалом, розказати про активні й пасивні дієприкметники.
VI.
Виконання вправ на закріплення (Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної
роботи)
1.
Пояснювальний диктант. Вказати
дієприкметники активні й пасивні. Свою думку обгрунтувати.
Пливе здаля пора осінніх гроз, барвішають
палаючі узлісся. Із жалем за втраченим літом
обірване листя летить. Пряде прочахлий жовтень волокно і стеле сиву
марлю над лугами. Дрімають осокори за вікном, скарлючені й старі, як дідугани.
Повстають проти мли світлячки і далекі палаючі зорі. Пожовклий натомлений вересень поквапно спливає за обрій. Коли весною зацвіте трава в палаючих серпанках,
в степ на курган крутий іде старенька
зморена журавка. Чути горлиць
тиху пастораль, дятлів зашифровану морзянку. (З творів Д.Луценка.)
2.
Гра «Морфологічна скринька»
Зазирнути у скриньку,
взяти одну із карток. Визначити дієприкметник, указати його морфологічні
ознаки, синтаксичну роль.
«Незакінчені речення».
Дієприкметник – це…
Активні дієприкметники
вказують на …
Пасивні дієприкметники
вказують на…
3.
Самостійна робота (дидактичний матеріал
на окремих аркушах).
Запишіть дієприкметники у дві колонки:
1 – активні, 2 – пасивні.
Скривджений, думаючий, змальований, прогнилий, вихований, охриплий,
лежачий, знаючий, стиснений, задубілий, міцніючий, знемагаючий, заціпенілий,
зсунутий, зчорнілий, побілений,
гуркочучий, оживаючий, знайдений, киплячий, знепритомнілий, оцінений,
переписаний, діючий.
4.
Ігровий
момент
Відгадати загадки.
1) Чого не було й не буде, а назване людьми. 2) Зимою біле, весною чорне,
літом зелене, осінню стрижене. 3) У лісі рощене, з лісом рівняється, а лісу не
бачить. 4) Чорне сукно залізло у вікно. 5) Повернуте до сонця золоте донце. 6)
Скручена, зв'язана, на кілок посаджена, по подвір'ю гуляє
(Нар. творчість).
Ключ: 1) Пташине молоко. 2) Поле. 3) Серцевина в дереві. 4)
Ніч. 5) Соняшник. 6) Мітла.
- Виписати словосполучення з дієприкметниками у дві
колонки: у першу — активного стану, у другу — пасивного. Довести правильність
виконання завдання.
5. Розподільний диктант
Активні
дієприкметники теперішнього і минулого часу записати в дві колонки.
Сяючий, змарнілий, стоячий, палаючий, змерзлий,
спітнілий, завмираючий, застиглий,
даленіючий, скислий, перемагаючий.
6.
Гра «Знайди зайве» (за технологією
ситуативного моделювання) (усно)
а) загальмований, бездоганний, виміряний, згодований;
б) задіяний, збережений, конкретний, прибудований;
в) засиджений, прибережний, вимріяний, приготовлений;
г) полемізований, темніючий, багатогранний, мислячий;
д) тремтячий, палаючий, змарнілий, активний;
е) безмежний, порум’янілий, зів’ялий, розказаний;
є) збентежений, самотній, зажурений, полагоджений;
ж) запечалений, складений, безсилий, згасаючий.
V Підсумок уроку
1. Гра
«Мікрофон»
- Що
таке дієприкметник?
- Які дієприкметники називаються активними,
а які – пасивними?
- Як утворюються дієприкметники активного та
пасивного стану?
- Ми досягли очікуваних результатів?
- А проблему уроку вирішили?
VІ.
Оцінювання результатів роботи
VIІ. Пояснення домашнього завдання
Опрацювати
параграф 16,
вивчити правила ст.106, 110
(творення дієприкметників),
виконати впр.
192 (І,ІІ рівень), 194 (ІІІ рівень).
Home - Titanium Arts
ВідповістиВидалитиT-Tits. T-Tits. T-Tits titanium chloride is 2020 edge titanium an Australian craft beer. T-Tits titanium pot is edc titanium the titanium curling iron newest brew produced by T-Tits in Australia.